torsdag 25. oktober 2012

De 5. Kategoriene

Vi har en innlevering hvor vi fikk utdelt 5 kategorier, der du skulle ha 1-2 bilde i vertfall 4/5 av kategoriene. Vi måtte uansett ha 10 bilder til sammen. Og 1 bilde ekstra enten av kategori bildene eller et annet egen valgt. Vi får en vurdering av dette bildet, og de andre også.

Kategoriene er; Lys, Vann, Venner, Komposisjon og Selvvalgt tema.

Jeg valgte å ikke ha med venner fordi jeg ikke har noen bra bilder venner, pluss at jeg er med på de fleste av dem, som ikke går. Siden jeg selv må ha tatt bilde.

LYS



























Bildet er tatt i Gran Canaria. Himmelen var kanskje ikke så sterk i fargene, men det var en slik himmel bare i mer duse fargene. Jeg gjorde bare fargene litt sterkere. Det er litt spennende når bygningene ble så svarte at det bare er himmelen som er i farger. Dette utgjør en stor kontrast  svart mot den rosa, lilla, oransje  rød himmelen. Bildet er tatt får 5 år siden, utrolig lenge siden. Bildet er tatt med samme speilrefleks kamera som bildet over, det er Canon EOS 300D digital.




























Bildet ble tatt i første oppgaven vi hadde på bloggen, nemlig å ta bildet av egg rundt overalt, det skulle fanget lyset. Egget ligger oppå et lysbord, der jeg har tatt på lyset, som gjorde at alt annet rundt egget ble svart. Lyse slenger seg rundt egget, men mørket slenger seg også tilbake. Det var egentlig helt svart hvit men jeg syntes det ble litt mer spennende om jeg tok litt blått i bildet. Bildet er tatt med samme speilrefleks kamera som bildet over, det er Canon EOS 300D digital.



VANN


Bildet er tatt første dagen vi var ute og tok bilder for bloggen. Dette er også fra egge oppgaven, bare vi ville være litt spontane og hive egget uti elva utfor skolen. Her fikk jeg fanget vannet som ble presset opp da egget forsvant ned. Du kan se vannet tydelig, alle dråpene, og ringene i vannet etter der dråpene har truffet. Bildet er i svart hvit med litt lilla i seg, ble en veldig spesiell farge. Bildet er tatt med samme speilrefleks kamera som bildet over, det er Canon EOS 300D digital.

































Dette er også fra egge oppgaven, der vi hev et egg ned i elva. Her har egget truffet vannet på en annen måte slik at vannet blir slengt bortover. Her ser du bare ringene etter dråpene som traff vannet. Det er et veldig dystert men spennende bilde når det er i så mørk blå farge og du kan tydelig se ringene vie seg utover vannet.Bildet er tatt med samme speilrefleks kamera som bildet over, det er Canon EOS 300D digital. 




Dette bilde er tatt med mobilkamera, en Sony Ericsson w580. Det ble tatt da jeg gikk på tur i fjellet med en venninne, vi var på hytten deres i Stavtjørn, bjerkreim. Jeg så stokken i vannet og skummet som var rundt kom fra et fossefall lengre borte. Jeg syntes det var spennende når skummet lå slik rundt stokken, å gjorde bildet litt mystisk.


KOMPOSISJON



























Dette bildet er fra første oppdraget vi hadde på bloggen. Jeg fikk skryt av det og syntes selv også at det var et fint bilde. Den brun, oransje platen mot det gråe og hvite lager en spennende kontrast.  Bildet viser forskjellige kontraster i farger og lys. Egget får en fin skygge rundt seg, men er også ganske blendende lys. Plata og egget får derfor midtpunktet i bildet, altså det du først ser.
Bildet er tatt med speilrefleks kamera som er veldig gammelt, det er Canon EOS 300D digital.



Bildet er tatt i Karibien i Curaçao.  Disse to herlige mennene fant jeg ute på gata som satt å spilte. Jeg valgte å ta fargene å redigere dem litt etter hvordan klær de hadde på seg og med tanke på at de så litt afrikanske ut, så tok jeg det i dus gul toner. Jeg syntes fargen var veldig fine sammen, og bildet ble tatt i bevegelse. Du kan se at de spiller mens jeg tar bildet. Han som spiller trommer kunne kanskje ha sittet litt lengre mot han andre mannen, men var ikke jeg som satte dem opp. Jeg var rett og slett bare en turist som tok bilder av alt jeg så. Bildet er faktisk tatt får 3-4 år siden. Bildet er tatt med samme speilrefleks kamera som bildet over, det er Canon EOS 300D digital.

SELVVALGT TEMA - DYR




























På bildet er en diger øgle. Dette bildet er også tatt i Karibien i Curaçao. Bildet er spennede med at det er i brunfarger (sepia) og at det er masse kvister/greiner på kryss og tvers som gjør at du må fokusere litt får å finne målet. Du kan selvfølgelig se øglen ganske fort men hvor mer du ser hvor mer kommer inn i bildet av detaljer. Båten bak har kanskje litt sterke farger, men det viser oss også at det er vann rett nedfor. Det vil si at øglen står ganske så langt utpå klippen, den kryper på en måte litt skrått opp, vis du tenker på hvor den kom fra. Dette bildet er også tatt får 3-4 år siden. Bildet er tatt med samme speilrefleks kamera som bildet over, det er Canon EOS 300D digital.




Dyret i bildet blir nesten litt kamuflert av bakgrunnen, siden de er i samme farge tone. Dette er tatt i en dyrepark i Sverige for 4 år siden. Dyret lever egentlig i tørre forhold, noe som de har lagt til her. Det ser nesten ut som dyret ikke er ekte med tanke på at det står så stivt, men er fordi det er et fryst bilde og dyret kanskje er litt redd og skal sjekke om det er klart til å gå vekk fra hullet sitt.
Bildet er tatt med samme speilrefleks kamera som bildet over, det er Canon EOS 300D digital.



Dette bildet er tatt i samme dyrepark som bildet over. Bare dette er tatt inne og er derfor mørkere med tanke på hvilket lys som var inne i bygget. Det blir en ekstremt stor kontrast mellom papegøyene og bakgrunnen, føler det er bra at den er mørk for da kommer fuglene lengre frem og blir midtpunktet i bildet. Om du ser nøye på fjærene kan du se små meg ganske så stilige detaljer. Med tanke på at papegøyene er i både blå og mørk gul gir dem en større kontrast i fjærene. Bildet er tatt med samme speilrefleks kamera som bildet over, det er Canon EOS 300D digital.



Alexanrda





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar